Kampen mot matindustrien

Jeg leste nettopp Sophie Elise sitt blogginnlegg (HER,- ) hvor hun nevner netflix dokumentaren “what the health”. 
Og snakker så om kjøtt og hvordan det ikke er bra for oss.

Og det hun skriver er jeg for såvidt ikke uenig med. Dette gjelder mye av maten vi får i oss og ikke bare kjøtt. 
Maten vi spiser er stappet med salt og sukker og E-stoffer.
Og det hun skriver om kjøtt at det har antibiotika og spor av avfall osv. tror jeg også er fult mulig.
Men det er nok absolutt ikke like gale her i landet som i USA. 

Mye av maten vi får i oss inneholder ting det ikke burde eller har blitt behandlet osv. 
Og dette gjør oss syke. Ikke bare fysisk men også psykisk. Og det kødder med kroppene våres.

Det jeg ikke skjønte derimot var hvordan egg har noe med saken å gjøre. Hvordan det ikke er bra for oss, for akkuratt det har jeg ikke satt meg inn i og har ikke sett dokumentaren og kommer heller ikke til å gjøre det. 
Og her er grunnen:

HVA skal vi liksom spise? 

Jeg har melkeintoleranse og tåler ikke hvetemel. 
Melken er ok nok i seg selv å holde seg unna, da jeg bruker rismelk, soyaprodukter, havremelk, kokosmelk osv. 
Savner jeg å bare kunne plukke opp en yogurt å spise? Ja. 
Pga. mesteparten av min mat må lages fra bunnen av og har veldig lite jeg bare kan ta med meg i farten. 

Hvis jeg går en hel dag uten å spise kjøtt, føles det som om jeg ikke har spist noe hele dagen. Jeg føler jeg har en sult jeg ikke får mettet, og det er frustrerende i seg selv. 
Ikke kan jeg spise noe med hvetemel i seg, så der forsvinner det utvalget. 
Ikke kan jeg drikke melk eller spise melkeprodukter.
Så hvis jeg skal kutte ut kjøtt i tillegg, HVA skal jeg da spise? 

Jeg kan umulig leve på salat, grønnsaker og frukt. 
Frukt klarer jeg heller ikke spise for mye av, da det blir ustabilt med magesyre.

Sukker har jeg måtte kutte kraftig ned på pga. psyken. 

Unnskyld, men hva er igjen? 

Vi lever i et land som er overfokusert på melk og hvetemel. Og vi har lite utvalg på alternativer. 
Jeg sliter allerede med undervekt og kan ikke risikere å ikke få i meg det kroppen trenger. 

Ikke alle kan være vegetarianere. 
Men skulle for all del ønske at jeg kunne. 

Tror vi først of fremst må fokusere på å være obs på hva de putter i maten, hvordan den er behandlet osv. og ta tak i dette. 
Stå for at vi ikke vil ha mat stappet med antibiotika, avfall, sukker, salt og E-stoffer.

Var også nylig en sak om at krydderet man kjøper inneholder ting det ikke skal.  Dere kan lese HER

Balanse og variasjon er nøkkelen. Stay healthy ♥


#mat #matindustri #food #vegetar #kjøtt #sunt #kosthold 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg