Steder å besøke i Bergen

1. Akvariet 
Dette vell kanskje en selvfølge og et sted de fleste vet å besøke. Men må uansett nevnes. 
Ekstra spesielt er det om sommeren hvor de har flere aktiviteter og ting som skjer. 
Mer trengs vell ikke å sies. Hilse på søte pingviner og andre skapninger er nok til å overbevise de fleste.
Akvariet har åpent alle dager fra kl 9-18. 
Relatert bilde
(bilde lånt fra google)

2. Damsgård Hovedgård (museum)
Damsgården er kanskje det best bevarte trehuset fra 1700-tallet og er fra rokokko tiden. 
Her er det mye historie å utforske og huset i seg selv er fascinerende å se på. Rokokko tiden er min favoritt tid å utforske, da det skjedde mye spennendes innen design og interiør.
Jeg selv har vært på dette museumet sammen med klassen min på barneskolen. Det jeg husker best fra besøket var at det sier å være hjemsøkt og dette var noe stort sett hele klassen var veldig obs på og gjorde det hele ekstra interessant. Man kan også få en følelse av dette når man er her om man er følsom for slikt. 
Relatert bilde
(bilde lånt fra google)

3. Universitetsmuseet i Bergen
Og snakk om hjemsøkt, så sies det at noen egyptiske steinfigurer på universitetsmuseet flytter på ting om natten. 
Nrk skriver dette om saken: “På Kulturhistorisk Museum i Bergen lar de ansatte seg fortsatt forbløffe og fascinere over noen små egyptiske steinfigurer som beveger seg når ingen ser. Utstillingen åpnet i mai 2001. Kort tid etter ble de ansatte oppmerksomme på det mystiske fenomenet, som to år etter ble gjenstand for både nasjonal og internasjonal oppmerksomhet da Universitetets egen nettavis omtalte saken”.

På dette museumet har de noen av Norges største samlinger av kultur- og naturhistoriske gjenstander. 
Her har jeg selv hvert flere ganger i skole sammenheng og har alltid vært ganske interessant. Men naturligvis er de ekte mumiene det mest interessante her om man spør meg.

4. DNS – Den nationale scene
DNS Teateret i Bergen for de som liker teaterforestillinger. Her kan man se litt forskjellig som “Folk og røvere i kardemommeby” eller “Vildanden”. 
Vildanden (av Henrik Ibsen) husker jeg vi hadde i norsken på ungdomsskolen og måtte selv fremføre en del ut av den foran klassen. Et stykke jeg husker som ekstremt dramatisk.
Personlig har jeg bare sett en forestilling på DNS som jeg kan huske, stykke derimot husker jeg ikke navnet på. 
DNS er enda et sted som sier å være hjemsøkt. Her av Octavia Sperati som var skuespiller på DNS. Mer om det kan man lese her ! 

5. Arboretet og botanisk hage
Her er et fint og koselig sted og vandre og slappe av. Med 5000 planteslag fra hele verden og stort friluftsområdet. 
I tillegg til turveier, stier, gapahuker og tilrettelagte aktiviteter. 
Her er det også en fin badeplass som passer perfekt å besøke nå om sommeren.
Bilderesultat for arboretet
(bilde lånt fra google)

Har du vært noen av disse stedene før?
Hva kunne du tenkt deg å besøke?

#steder #aktiviteter #sommer #besøke #norge #bergen #hjemsøkt #dns #akvariet #ferie #vacation 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg