Hvorfor så viktig å passe inn alltid? – Ungdomskoletid og popularitet

Innimellom får jeg noen slags flashbacks til barneskole og ungdoms skole. 
Jeg husker alt stresset og ubehaget. Hvordan det var å aldri føle seg helt komfortabel. 
Mest av alt var det slik på ungdoms skolen.
Unger/ tenåringer kan være så brutale og ser ikke konsekvenser av tingene de gjør og sier. 

Jeg husker hvordan mange i klassen strebet etter popularitet. Hvor viktig det var å ha en noe fordi alle andre hadde det. 
Blandtannet husker jeg meg og ene venninnen min sitte på senteret. Hun skulle ha en jakke som alle andre hadde, fordi alle andre hadde den. 
For å passe inn og ha noe som andre syntes var kult var så utrolig viktig. 
Jeg satt der å syntes det hele var så dumt. Jakken var jo ikke fin! 
Hvorfor var det så viktig å ha noe som alle andre hadde, når det ikke engang var noe fint? 

Jeg forsto aldri slike ting. Jeg forsto heller ikke hvorfor det var så viktig å passe inn. 
De fleste på skolen var jo ikke noe spesielt. Og de som man så på som populære var stort sett bare dum. 
Det var de folkene som ikke brydde seg hvem de trakket over og gikk rundt å slengte drit. De mobbet og var arrogante. 
Hva var tiltrekkende med det? 

Jeg valgte heller å trekke meg tilbake. Henge med folk som var litt friere og som kunne le og tulle. 
Jeg trivdes ikke på skolen. Disse personene gjorde det litt bedre. 

Kunne jeg gjort ting om igjen tror jeg at jeg hadde prøvd å by litt mer på meg selv istedenfor å holde igjen. 
Jeg husker når noen ble med meg hjem etter skolen og ble overrasket fordi personligheten min var helt annerledes enn hva jeg var på skolen. 
Samtidig likte jeg å skille meg ut. Jeg skulle bare ønske jeg hadde skilte meg ut på en annen måte, for jeg tror jeg virket som “hun som ikke prøvde engang”. Men å være noe jeg ikke er og strebe etter popularitet har aldri vært noe for meg.

Hvordan var din tid på ungdomsskolen? Eventuelt “er” ? 

#ungdom #skole #tenårene #skoletid #ungdomsskole #popularitet 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg