Grensen på 350kr forsvinner (toll)

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne her. 
Frustrert over disse politikerene. Krf har vist seg å være det mest provoserende partiet i år av mange grunner. 
Deres siste påfunn er nå å fjerne denne 350kr grensen når man shopper fra utlandet. Så nå får man altså toll og mva uansett hvor mye man kjøper for. 
Dette vil mest sannsynlig ikke bli en virkelighet før 1.januar 2020. Men det er tross alt bare litt over et år til. 

Selvfølgelig foretrekker jeg og mange andre å kjøpe fra norske butikker. Problemet er at dette landet ikke har det største utvalget. 
Spesielt når det gjelder sminkeprodukter så er det mange ekstremt populære merker man ikke får tak i her.
Selv de merkene vi faktisk tar inn i dette landet tar ikke inn alle produktene fra det merket. Og ved nye lanseringer tar det evigheter før disse lanseringene kommer hit. 
Så det handler ikke alltid om pris men om tilgjengelighet. 

Krf argumenterer med at det vil gi flere arbeidsplasser i norge og mer penger til staten. 
Men jeg ser raskt det er mye tull de bruker penger på hvor de kunne spart seg. 

Som sagt velger jeg alltid å kjøpe fra norsk butikk hvis produktet jeg leter etter finnes her. Men veldig ofte gjør det ikke det. 
Og jeg har sjeldent ekstra penger å bruke. Så når jeg shopper pleier jeg å holde meg under grensen på 350kr. 
Som vil si at når tollgrensen forsvinner vil jeg og mange andre stoppe helt å kjøpe fra utlandet og bare gjøre det en sjelden gang.
Det utenlandske markedet vil da miste mange norske kunder.

Hadde de brukt disse “ekstra pengene” de snakker om gått til noe som faktisk var viktig og alle vil ha nytte av, så hadde det føltes litt bedre. 
Men foreløpig ser jeg ikke noe bedring i helse og omsorg. 
Jeg ser ikke noe bedre hjelp for psykisk syke eller mer effektiv fastlege ordning. Nei derimot er fastlegesituasjonen forverret kraftig i FEM av de ti største byene. Og kun tre av disse byene beskriver seg som grønne på fastlegeordning (hvor de får rekruttert nye fastleger og har gode tilbud).

Sånn, da har jeg fått luftet det. 
Beklager at det ble litt politikk her nå. Men hva kan jeg si? 
Måtte få tankene ut så jeg kan gå over til å tenke på noe annet. 

4 kommentarer
    1. Enig! Er så teit at den skal forsvinne. Hva opplevelser har du med helsesystemet som gjør at det er negativt? Har jobbet i helsesystemet r jeg ble syk selv, og syns det er mye bra og mye ugreit. Men siden jeg har vært på innsiden vet jeg at det ofte wr vanskelig å endre på ting bare sånn der.

    2. Enig i at jeg hadde likt å ha den grensa som er nå, eller til og med høyere. Ja, lurer også på forbedringer på det de da prioriterer. Er så mange “tullesaker” uansett! Og tror neppe tax free og en mindre vin er det viktigste helsetiltaket.. føles helt på jordet hva som virker til å ha fokus.

    3. Anonym: Selve situasjonene er nok litt for personlige til å skrive om her. Men har mer negative erfaringer enn positive. Opplevd ofte og verken bli sett eller hørt og ikke bli tatt på alvor. Noe som er skremmende når man kommer der i en sårbar situasjon.
      Jeg har mest erfaring med psykriatrien og der er det mye som burde vært endres på.
      Også fastlegesituasjonen her i Bergen er i en rødsone. Tror nok det er store variasjoner mellom byene. Men syntes det er rart at ting skal være så mye verre i Bergen enn f.eks Oslo som har flere alternative tilbud som ikke finnes her. “/

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg