Å våge å endre på ting.

Ting som er vanskelig er som oftest ganske vanskelig å snakke om. Det er jo naturlig.
Og det er selvfølgelig vanskelig av en grunn. Men det er lite som hjelper så lenge man ikke kommuniserer det som er vanskelig. Man må tåle å åpne opp og føle på det og få andre sin respons.

Ofte kan det også hjelpe å sette seg ned alene med et ark og skrive ned hvorfor det er vanskelig å snakke om. For alt begynner jo i våres eget hodet. Det er vi som har laget det slik for oss selv.
Og det er ikke det samme som å si at vi er den eneste grunnen til at vi sliter, for det er jo ikke nødvendigvis sant. Men vi velger gjerne å beskytte oss selv etter vonde hendelser. Og den beskyttelsen innebærer ofte å unngå situasjoner eller unngå å snakke om ting.

Den beskyttelsen har kanskje vært nødvendig der og da, men er skadelig når vi fortsetter å beskytte oss selv i ettertid. Vi lærer da at vi må beskytte oss for situasjoner som egentlig ikke krever noe beskyttelse.
Situasjoner hvor du egentlig skal føle deg helt trygg.

Poenget mitt er egentlig at dette er ting jeg selv må jobbe med. Og det er jeg sikkert ikke alene om.
Det er vanskelig når det er slik man har gjort ting så lenge og plutselig skulle endre på mønstrene. Men det er jo tross alt det som må til.
Du vil aldri få endring om du bare fortsetter som før. Og endring krever utrolig mye av deg.
Men det er viktig når tingene ikke fungerer slik som man gjør det nå.

2 kommentarer
    1. Det er utrolig viktig å tørre å gjøre litt forandringer innimellom ja for at det skal bli bedre en dag. For mitt vedkommende ligger det ikke så mye i at jeg ikke snakker ordentlig ut om ting doh, for det føler jeg at jeg absolutt er flink til fra før, men mer det at jeg ikke alltid er så flink til å gjøre de mer fysiske tingene som skal til for å komme meg ut av de problemene jeg har nå.

      I mitt tilfelle her og nå ligger de fleste utfordringene i å våge å flytte fra de bråkmakerne jeg leier hos i dag som bråker akkurat nok til at det påvirker humøret mitt, og viljen til å stå opp, forså å klare å legge seg igjen senere uten å bli liggende våken og nærmest HATE på naboene mine.. 😅

      1. Og selvom man må våge å gjøre forandringer, betyr det ikke at man må gjøre de alene. Man kan alltids spørre om støtte ^^
        Men samme her… er en del ting jeg også må begynne med som er fysisk. Som f.eks trening, noe jeg ikke er flink til. Man får vell bare begynne i det små og bygge seg gradvis oppover.

        Hvis bosituasjonen er såpass tjener du bare på å flytte!:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg