Bybane over Bryggen? Nei, takk.

En sak som har blitt mye snakket om i Bergens avisene både i år og fjoråret er denne saken om bybanen skal gå over bryggen og torget eller ikke.
Her har jeg for så vidt gjort min mening så klar som overhodet mulig. Dette er jeg fullstending i mot, og takk og lov er det mange som føler akkurat det samme.
Problemet jeg nå ser er at mange vil ha verken ha bybane eller biler over bryggen og det tar jo egentlig vekk hele poenget mitt med å ikke ville ha bybanen der. Poenget for meg er at Bergen har blitt en by hvor det bare blir vanskeligere og vanskeligere å komme seg rundt med bil, spesielt hvis man skal i sentrumsområdet. Ikke er det lovlig parkering utenom parkeringshusene og hele byen har veier laget av brostein som gjør bilturen humpete og ubehagelig.

Det blir også vanskeligere å flytte seg mellom bydeler da må man forbi sentrumsområdet for å komme f.eks fra Åsane til Fyllingsdalen. Enten kjører man Fløyfjellstunnelen eller så må man kjøre ned gjennom byen. Problemet her er at det støtt og stadig skjer problemer i denne tunnelen, noe man også opplever relativt ofte i de fleste tunnelene i denne byen. Og det er nettopp det som skaper de store problemene. For her finner man ikke gode raske omkjøringsveier.
Så med andre ord, stenger man sentrum for biltrafikk, så blir man stående foran en stengt tunnel uten mulighet til å komme seg rundt hvis det skulle være et problem med tunnelen. Og dette føler jeg er helt uakseptabelt.

Det blir da slik at folk heller holder seg i egne bydeler og man mister disse forbindelsene. Sentrum blir tomt og ubrukt, for butikkene overlever ikke der slik som ting har utviklet seg. Det er allerede mange som har måtte stenge dørene, og flere kommer det til å bli.

Jeg fatter ikke at etter et så tøft år som vi hadde i fjor og fortsetter å ha i år så skal MDG gjøre ting enda vanskeligere. Og i tillegg alle penge som blir brukt på dette prosjektet hvor de stenger torget og bryggen om sommeren for biler som kunne blitt brukt til så mange andre ting isteden. På så mange bedre og mer fornuftige ting. Så blir de brukt på tull isteden!

Hva mener du? 
Syntes du det er ok å stenge ned byen for biltrafikk når det ikke finnes alternative veier?

Her er en Facebook gruppe jeg anbefaler alle å følge !

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg