“Get a full face of fillers with me”

Jeg syntes det er ganske ironisk at akkurat nå som debatten om plastisk kirurgi og inngrep når et nytt høydepunkt her i Norge, legger tre av de største youtuberene ut video med tittel “Entire face full of botox and fillers” , “Get a face full of fillers with me” og “I got a boob Job”.
Dette er da amerikanske youtubere som selvfølgelig ikke vet om samtalene som foregår i dette landet rundt dette emne akkurat nå. Men dette er youtubere som får millioner av views og har over 3millioner følgere på Instagram.
At akkurat dette ikke har blitt nevnt i noen av debattene syntes jeg er litt overraskende. Det ble i hvert fall ikke snakket om i siste debatt.
Ja, nordmenn blir påvirket av bloggere og norske influensere og dette bør bli snakket om. Men det har jo startet et sted dette også, og dette er veldig mye av amerikansk kultur.
Kardashian/ Jenner familien var de som tok dette til nye høyder, selvom botox og fillers har vært ganske normalt borte i amerika i lengre tid. Da hovedsakelig hos de kjente filmstjernene og ikke like normalt blant vanlige folk.
Men etter reality tv og the Kardashians har dette også blitt mer og mer “normalt” for oss “vanlige”.

Dette er jo det de norske influencerene selv har blitt påvirket av og fører videre til sine unge lesere. Og jeg syntes det er viktig og nevne. Da vi spesielt her i Norge tar innover oss mye amerikansk.

Youtuberene jeg snakker om trenger jeg ikke gå inn i detaljer om da det ikke er nødvendig for andre å se. Men om det er viktig for noen kan jeg dele det i kommentarfeltet.
Ene av disse youtuberene ble jeg faktisk overrasket over at la ut en slik video da hun pleier å være rimelig reflektert og ofte ser ned på dette influenser styret.

Det som derimot ble nevnt nå i siste debatt mellom Sophie Elise og Kristin var at man kunne jo bare slutte å følge de som legger ut slikt. Men etter egen erfaring så kommer dette inn fra alle kanter om du er på sosiale medier. F.eks på Instagram kommer det stadig opp overalt jenter (og gutter) med lip fillers. De store sminkemerkene deler sminkebildene til folk med fillers. Noe som kan få en til å føle at det er noe man trenger for å bli lagt merke til.
Shoutout til alle som føler på presset!

Jeg selv boikotter en del bloggere som har kommet opp på topp nettopp fordi de har gjentatte ganger blogget om operasjon etter operasjon. Men det betyr ikke at jeg slutter å være eksponert for det og ikke får det inn andre steder, for det gjør jeg.
Så så enkelt er det altså ikke.

Så hva skal man egentlig gjøre?

#debatt #samtale #youtube #mening #samfunn #fillers #botox

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg