Hvis blogging er ut, hva er inn?

Jeg blir egentlig ganske overrasket hver gang jeg trykker meg inn på topplisten. For bare noen år tilbake var det helt andre folk å se enn hva det er no.
Det kan nesten virke som det samme har skjedd her som skjedde med Facebook hvor de unge forsvinner og de eldre tar over.
De unge finner gjerne sine plattformer og det er interessant helt til det ikke er det lengre, og da har endelig de eldre begynt å finne det interessant og tar over når de yngre har gått over til noe mer trendy.

Jeg syntes egentlig det er ganske trist. Jeg kan forstå hvorfor folk ble mindre interessert i Facebook siden Snapchat og Instagram tok over. Men her på blogg er det egentlig ikke noe som har tatt over, men det har forandret seg ganske mye likevel.
Man kan jo argumentere for at Youtube har tatt over for blogging, men personlig syntes jeg ikke det helt kan sammenlignes.

Youtube er for så vidt en plattform jeg alltid har elsket og er noe jeg ser for meg at vil fortsette å være populært langt frem i tid. Det er den ene plattformen hvor jeg ikke føler populæriteten har avtatt med årene, men heller økt.

Men blogging er noe jeg ikke ser helt grunn til hvorfor det skulle blitt mindre populært. Nå er det kanskje færre skandaløse bloggere og click-bait overskrifter, at kanskje det var der mye av interessen lå i utgangspunktet.
Jeg kan tenke meg at det derfor er færre som klikker seg inn å leser forskjellige blogger og at færre unge velger å starte blogger.
Men at det har forandret seg så mye som det har syntes jeg likevel er rart.
Personlig ser jeg på blogging som noe helt seperat fra Youtube og Instagram, selvom jeg kanskje bruker alle plattformene og linker til hverandre. Blogging for meg handler om å dele av meg selv og jeg føler det er litt mindre press enn på Youtube til å være fullstending “camera ready”.
Jeg trenger ikke nødvendigvis å se full glam ut for å skrive et innlegg, men på Youtube føler jeg derimot at jeg måtte ordnet meg skikkelig hver gang.
Jeg liker begge plattformene, men for forskjellige grunner. Kanskje hvis jeg begynte med Youtube skikkelig og det tok helt av så hadde jeg kanskje prioritert å bare drive med det. Men sånn som ting er nå syntes jeg det er fint å ha bloggen som hovedplattform.

Jeg håper derimot at blogging er noe som tar seg litt mer opp igjen. Jeg driver liksom å blogger, men finner egentlig ikke noe særlig blogger jeg selv kunne tenke meg å lese. I hvert fall ikke på topplisten. Syntes du blogging har endret seg?
Leser du noen blogger?
Og sist men ikke minst… hva ønsker du å se i bloggmiljøet?

Følg meg gjerne på Instagram HER

6 kommentarer
    1. Jeg fikk en gang noen argumenter om at grunnen til at særlig blogg.no har falt en hel del med årene er fordi folk til slutt «gjennomskuet» bloggerne, at de bare var ute etter å promotere seg selv og tjene penger.

      JÆVLIG rart at Insta fortsatt er såpass populært, også i Norge, om det hadde vært the case da!!!!

      Lurer litt på det du skriver om at du håper at bloggingen vil få seg en oppblomstring igjen. Mange som tenker at blogging er som en dødssyk kreftpasient som bare skal en vei, men igjen… vinylplater var jo også ganske ut en stund, før det etterhvert ble «in» igjen til en viss grad.

      1. Altså selvfølgelig vil man jo tjene penger. Det vil man jo gjøre uansett hva man gjør. Men om man blogger bare for å få penger gjør man av det av feile grunner. Men å tjene penger er jo en del av det om man har gjort det til jobben sin. Så syntes det er for dumt når folk sier at “bloggere bare er ute etter å tjene penger” på det grunnlaget at det tjener penger på jobben de gjør. 🤪 Personlig syntes ikke jeg det gjør noe når andre bloggere/Influencere promoterer ting osv. Så lenge de står innenfor produktet eller tingen de reklamerer for. At det er noe de faktisk liker og bruker. De som bare promoterer alt mulig for å tjene penger.. DE er in it for the wrong reasons.

        Men ja. De fleste ting kommer jo tilbake. Så skal ikke se vekk fra at blogging tar seg opp igjen på et tidspunkt! 🤗

    2. For meg handler blogg om å lese noe interessant, morsomt eller tankevekkende. Ikke om å se bilder av superstyla og oppstilt folk. Og så handler det om skrive- og meddelelsesglede. Noen ganger om noe som faller meg inn, noen ganger om noe som har skjedd og andre ganger om noe som engasjerer meg. Såblir det lest eller ikke… Men så er jeg i kategorien 40+, snart 50+ også da… 🙂Lag deg en fin kveld🙂

      1. Ja, ser ofte at det er mest de yngste som helst bare ser på bilder og liker det veldig stylet og glam. Personlig liker jeg en god blanding, er jo tross alt veldig glad i mote. Men er fint å se folk skrive om ting som betyr noe også at det ikke bare blir utseendet fokusert. God kveld til deg og ☺️

    3. Jeg savner det så kalte “Bloggsamfunnet” som var en gang, da mange fikk fine kommentarer og heiet hverandre opp og ikke ned, men se hvordan det er blitt. Folk blogger for å få penger? hvis du ikke vet det så holder det på å lages en ny blogg plattform på bloook! 😀 den har jeg stor tro på, så jeg tror faktisk blogging vil bli inn igjen etter hvert. Bloook blir veldig likt gamle blogg.no <3
      Bare ta en titt på siden min hvis du vil 🙂

      1. Ja, jeg og savner når det var litt mer interaktivt. Litt av poenget med blogging for meg annet enn å ha et sted å uttrykke meg er også å connecte med andre mennesker, noe jeg ikke føler så mye at man gjør på disse plattformene for tiden. Egentlig generelt føler jeg at sosiale medier er på det mest usosiale generelt på tross av at folk ikke er mer sosial IRL heller.

        Vet ikke om jeg ville blogget noen andre steder da. Liker meg egentlig her på blogg.no 🙂 Men skal ta en titt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg