Medicate

Flere unge blir diagnotisert med mer alvorlig depresjon. Bruk av antidepressiva har hatt en stadig økning siden 2010.
Og perioden mellom 2010 og 2016 hadde bruken av antidepressiva blandt unge en økning på hele 85%
Jeg vet at i fjoråret 2018 ble det lagt litt mer fokus på alternativ behandling, uten at jeg har noe direkte statestikk på hvor mange dette hjelper og om det blir valgt istedenfor piller, eller sammen med.
Hva syntes du om denne utviklingen?
Hvorfor tror du flere og flere blir psykisk syke?

(kilder: Fhi, Marit Figenschou)

#psykiskhelse #psyke #ungdom #unge #ungvoksen #helse

3 kommentarer
    1. Jeg vet ikke helt sikkert om, men jeg lurer på om det kan være en vesentlig faktor det faktum at det stadig er blitt mer press på “det perfekte”. Ikke nødvendigvis at man skal være den peneste/kjekkeste, det også forsåvidt, men også at det man legger ut i sosiale medier (samme hva det er) helst skal ha så og så mye likes og kommentarer, og hvis så og si ingen legger igjen spor etter seg i det du har publisert så er man liksom litt “mislykket” på en del plan i livet.

      Også tror jeg også livsstil har noe å si da jeg ihvertfall mener å ha lest et sted at de som vokser opp nå generelt får i seg mer drittmat og visa versa enn feks våre foreldre gjorde.

      Jeg vet ihvertfall at disse to tingene har hatt en del å si for meg opp gjennom, pluss at det faktumet at jeg er ung ufør med en grad på 100% og generelt sliter en del med å få kontakt med andre mennesker ikke akkurat hjelper så mye på det heller. Har vært mye ensom og lei meg pga det de siste årene, og når jeg da attpå til noen ganger føler at jeg feiler i sosiale medier med innlegg og bilder som “ingen” ser ut til å bry seg om i tillegg.. Aoutshc.

      1. Åh!! En ting til, også lover jeg å gi meg:
        Alle de forbanna “du gjør vel ikke dette?” artiklene som er så og si trykket opp i fjeset på folk overalt!!

        “SLIK sørger du for at du ikke blir BLIND før å ha fylt 30!”.
        “SLIK skal du spise om du ikke ønsker å bli feit og få et hjerteinnfarkt innen du har fylt 25!”.
        “SÅNN må du helst være for å i hele tatt ha en sjanse hos det kjønnet du måtte foretrekke!”.
        “Hvis du ikke passer på å gjøre alle disse 15 tingene er det en vesentlig sjanse for at hjemmet ditt vil brenne ned!”.

        Så.. Jeg tror ihvertfall ikke at forsiden til kanskje særlig Dagbladet (AKA. Dommedagsbladet) og msn.no er med på å gjøre at færre folk der ute skal slite med angst og føkkings depresjona – for å si det sånn.

      2. Garantert. Man må ha den karrieren, masse følgere på sosiale medier, perfekte kjæreste. Alt skal se perfekt ut fra utsiden. Ikke like viktig om det er fullstendig kaos på innsiden (og ja vet ironien med at jeg skrev det xD ). Og det skaper mye press og folk føler de må holde oppe en fasade. Folk knytter gjerne ikke bånd på samme måte som før heller, og alle er derfor i bunn og grunn ganske distanserte. Noe som gjør at folk generelt føler seg mer ensomme. Selv i et rom fult av mennesker føler folk seg alene. Fordi ingen VIRKELIG kjenner dem. De kjenner fasaden som er presantert på instagram.

        Kostholdt har også MASSE å si. Generelt spiser unge masse drittmat, spesielt etter en tur på byen. Også er det også ikke så bra for de som er alt for forsiktig med hva de spiser og driver og kutter ut masse man egentlig burde ha fordi de tror det er dumt eller dårlig. Mye mat som blir solgt i butikkene er heller ikke så bra for oss som det burde være. Men sånn er det når alt masseproduseres.

        Og ja. Mange flere er ufør eller trygded nå enn før, dette gjør jo at man isoleres litt vekk fra samfunnet og kan føle seg veldig utenfor. Man mister litt av seg selv og har vansker med å finne en rolle i samfunnet. Da tyr man til sosiale medier, for der kan man nå ut. Bli sett og hørt.
        Problemet er jo at det er nå flere som bruker sosiale medier til å bygge karrierer, eller krever oppmerksomhet og rom. De vil også bli sett og hørt. Som vil si at man må gå til mer ekstreme midler for å nå ut. Noe ikke alle er villig til å gjøre. Men sosiale medier er det verste stedet å gå for å få det man trenger. Folk vil så gjerne få kontakt, men det får man absolutt ikke via sosiale medier. Det skaper en illusjon av at man får noe man ellers mangler i livet, men så får man det egentlig ikke. Den kontakten, nærheten, støtten osv.. får man kun der ute. Så folk blir syke. Syke av å sitte å stirre i skjermen som de nå er avhengig av for å gi de bekreftelse på noe de aldri vil få bekreftet gjennom skjermen de stirrer på.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg