Mine tanker før valget 2021

I går når jeg gikk forbi stuen hørte jeg radioen sto på hvor de selvfølgelig snakket om politikk og valget.
Man kan allerede begynne å forhåndsstemme og jeg tror mye av dette med miljøkrisene som det nå snakkes mye om og skremmer folket får flere til å stemme MDG.
Nå sier jeg ikke at disse miljøkrisene ikke stemmer, for mye av det er jo sant og ting vi for så vidt allerede har snakket om i åresvis. Det er derimot ikke noe nytt.
Jeg vil derfor også påminne folk om at selv om man skulle tro det ligger i navnet så er ikke MDG de beste å stemme på når det gjelder miljø. Og jeg tror ALLE partiene bryr seg om miljøet og prøver sitt beste å gjøre det som er riktig for samfunnet.
Forskjellen er at de andre partiene klarer å tenke fornuftig rundt det, noe ikke MDG klarer.

For det er en ting å bry seg om miljøet. Men det er noe annet å bare gå rundt å gjøre akkurat det som passer seg og kalle det for et miljøtiltak mens det i realiteten ikke gjør noe for miljøet og har enorme konsekvenser for store deler av befolkningen.
En viktig ting å huske på er også dette at Norge er faktisk allerede utrolig flinke. Vi gjør så mye bra og er allerede et ganske miljøbevisst land.
Vi kan ikke bare drive å endre på ting i hytt og pine uten å tenke konsekvenser, når dette ikke har noe effekt fordi resten av verden fortsatt gjør ting på gamlemåten.
Skal vi gjøre det store for miljøet så blir det å fokusere på å utdanne land og lage klimaavtaler som virkelig har en effekt på verdensbasis. Det er utrolig mange andre land her som står for mye av de menneskeskapte miljøkrisene og om vi får en bybane eller ikke vil ikke det ha noen ting å si.

Spesielt siden nyere Diesel biler faktisk har vist seg å være ganske så bra for miljøet. Det har vært tester hvor visse Diesel biler faktisk bare er et lite hakk bak selveste el-bilene. Og dette i tillegg til at flere faktisk kjøper el-biler.
Det burde derfor også være lett å komme seg rundt med disse bilene og ikke være avgifter oppå avgifter og dårlige veier.

Faktisk vil jeg si at bedre bilveier og større tunneler kan gjøre en hel del for miljøet da vi kan oppleve mindre kø og problemer i sammenheng med trafikken. Køer forurenser også mer, så det er en stor fordel av trafikken flyter som den skal.

Jeg vet faktisk ikke 100% hva jeg skal stemme i år. Eneste jeg vet er at jeg kommer til å holde meg unna AP siden da de røde partiene har uttalt seg flere ganger om at alt privat skal vekk og mer penger skal spyttes inn i det offentlige. Altså private psykologer skal bort (ifølge dem), private alternativer generelt og de vil fjerne fritt behandlingsvalg. Noe som er noe av det mest idiotiske jeg har hørt på lenge.
Jeg takker virkelig Høyre for at private alternativer stadig blir mer av og at man til og med også kan betale offentlige priser hos en privat psykolog om de har driftsavtale. Dette gjør så utrolig mye bra og eneste dumme er at de ikke er blitt mange nok av enda.
DPS som er det offentlige behandlingsstedet for psykisk helse er det verste jeg har opplevd og har ikke gjort annet enn å forverre situasjonen så til de grader. Og prøver man å si ifra om hva som ikke funker får man hele DPS etter seg.
Eneste gangene jeg faktisk har følt meg hørt og sett og følt at jeg faktisk kanskje fikk hjelp har vært hos private psykologer. Uheldigvis har jeg ikke fått gått lenge nok hos privat enten pga. pris eller lokasjon. Og håper egentlig at det bare skal bli flere og flere slike former for behandling.
Jeg kan derfor ikke stå bak partier som AP og den siden av skalaen fordi det er ingenting som er viktigere for meg en psykisk helse. Psykiske problemer er noe av det største problemet vi har da det rammer så mange og bare er økende. Mange sliter med å finne veien tilbake til en normal hverdag etter å ha blitt møtt med en psykisk diagnose, og med mindre vi vil ha et samfunn hvor store deler går på ufør eller AAP fordi de ikke vet hvordan de løser dem så er det viktig at vi får inn mest mulig behandling hvor man finner noe som passer for alle og er lett tilgjengelig.

FNB, altså Folkeaksjonen Nei til mer bompenger er partiet jeg virkelig støtter da de viser gang på gang at de har bena plantet på jorden og fornuft. De vet hvordan det er å være en arbeider og hvordan de aller fleste har det i hverdagen. De er et parti som virkelig ser hvordan visse ting de andre politikerne gjør faktisk påvirker innbyggerne. De er alt for mange politikere som bare gjør akkurat som det passer dem fordi valgene de tar ikke gjelder dem. De trenger ikke følge reglene alle vi andre må følge. FNB er ikke det partiet. Og det er akkurat derfor jeg viser min støtte der.
Uheldigvis er de fortsatt ganske ny på banen og jeg ser ikke dem stikke av med en seier i et stortingsvalg i 2021. Så det beste jeg kan håpe på her er at de vinner neste kommunevalg her i Bergen (noe de egentlig gjorde forrige valg hadde det ikke vært for at AP og MDG slo seg sammen).

Så selvom jeg føler meg ganske sikker på hva jeg skal stemme i år så er det ikke akkurat det jeg skulle ønske jeg kunne stemme. Men her må jeg bare tilpasse meg i år og så får jeg faktisk vurdere å engasjere med skikkelig i et parti etterhvert.
Kanskje jeg rett og slett får melde meg inn i FNB og ta opp kampen mot disse andre politiske partiene som ikke har noe bakkekontakt.

Hva kommer du til å tenke på når du skal stemme i år?

Følg meg på Instagram @Rlablogg
Snapchat @Rlablogg

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg