NEI til stenging av Torget!

Hvis det er noe jeg ikke forstår, så er det hvordan politikerne dytter oss i alle retninger for å så endre mening året etter.
Først var det Dieselbil som var så mye mer miljøvennlig at dette måtte alle velge, før det så tok en 180 og endret mening. Her er derimot en artikkel som viser at påstanden er både sann og usann.
Folk ble så oppfordret til å kjøpe el-biler. De ble også lokket med å slippe gratis gjennom bompengeringen. Som i å si at om du støtter miljøet så støtter vi deg tilbake. Men dette stemte vell heller ikke for så begynte de å ta penger fra el-bilene også.
Bilene de har pushet folk så hardt til å kjøpe og skreket ut om hvordan er så bra for miljø behandler de nå som alle andre biler. Nå er det jo mye om og men i forhold til produksjonen av el-biler. Noen mener det er mer skadelig for miljø mens andre mener det er propaganda. Hva som stemmer er vanskelig for meg å finne ut i et hav av delte meninger.
Men at spesialbehandlingen av el-biler så og si vekk kan man se i denne byen.
Og det vises i prøveprosjektet hvor de stenger bryggen og torget i Bergen sentrum for all biltrafikk.

Før stengingen kjørte jeg rundt om i byen hver uke og kjørte konstant forbi en Tesla. Folket lytter, og jeg mener da det er viktig at politikerene vet hva de promoterer før folk bruker alle sparepengene sine på å hjelpe miljøet om det ikke er sikkert at stemmer.
Men uansett hva som er sant så er biler kommet for å bli og drive å utestenge de som kommer med bil fra Åsane siden hvor eneste alternativet er en enorm omvei igjennom en tunnel som støtt og stadig er steng fører kun til et døende sentrum.

De husker vell hva byen våres er kjent for?

Regnbyen. Hvor vi har egen butikk som reparerer paraplyer. Hvor mange gående finner man i sentrum på disse regnværsdagene når ikke turister er på besøk?

Og jeg skjønner at en del av dette prosjektet er for å se om Bybanen til Åsane kan gå nedover torget og bryggen, men er bybanen egentlig så viktig å få til Åsane?
I Åsane går det stort sett buss hvert 10. minutt og ellers har Åsane sitt eget lille sentrum med shopping som de stort sett tar i bruk. Og er nok kun innover til sentrum om de har et spesielt ærend eller skal på fylla. Og skal de på fylla er det ikke krise for de fleste å ta buss eller taxi. Jeg bodde selv i Åsane og har lang erfaring der.
Det er jo like greit å ta bussen. Kollektivt er kollektivt, man regner med masse fulle folk og gauling i helgene og trøtte fjes i ukedagene. Og skal man tro denne artikkelen så er ikke bybanen noe å satse på likevel.

Dette prøveprosjektet føles mer som en ekskludering hvor de svakeste i samfunnet igjen taper. De som er avhengig av bilen for å komme seg frem av ulike grunner ikke kan kjøre lange omveier f.eks pga psykiske utfordringer.
Det er vanskelig om du er frisk og oppegående å sette seg inn i andre sin hverdag som er helt ulik fra din egen. Men det er mange som faktisk ikke bare kan gjøre alt du kan gjøre.
Og her har vi tilpasset oss for alt det er verd ved å velge mer miljøvennlige løsninger, så er det aldri godt nok uansett.

Fokuser kanskje litt mer på å få plasten ut av havene og kutte ned på flytrafikken. Kjøpe mere lokalt (og da gjøre at alle slipper til), bygge bedre og større veier og helt nye veier så kanskje ikke alle må kjøre de samme strekningene for å komme seg raskest mulig frem. Og jeg mener ikke motorvei, men veier hvor snu mulighetene er mange.

Uansett er det mange tiltak vi kan gjøre, men til dette prøveprosjeket stemmer jeg NEI. Nei til bybane og NEI til bilfri sentrum.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg