Politikk: Bolighaier + MDG

Det siste året har jeg følt en del på håpløshet angående byen jeg bor i.
Jeg valgte å flytte ut av sentrumsområdet pga. dårlig politikk og elendige utleie boliger. Utleiehaier og MDG sin sommerstenging påvirker byen så negativt at jeg føler jeg ikke lenger er stolt av byen jeg alltid har vært så glad i.
Jeg tror også at det faktumet at jeg sliter med psykiske utfordringer gjør at jeg ser disse tingene så mye tydelige enn jeg gjorde før jeg begynte å slite. Det fremhever problemene MDG skaper så drastisk når man er avhengig av disse mulighetene som MDG prøver å fjerne.

MDG vil ha et bilfritt sentrum. Men et bilfritt sentrum betyr at flere vil velge sentrum vekk og heller holde seg i egne bydeler.
Butikker og utesteder må slite for å holde dørene åpne, spesielt under en pandemi og så skal de ta vekk mulighetene for folk å ta turen inn på tryggest mulig måte.

Flere og flere har også biler med lite utslipp. F.eks nyere Diesel biler har vist seg å være utrolig miljøvennlige og mange har også skaffet seg el-bil.

Sentrum er ikke akkurat et sted som er lett å ta turen inn fra før av pga. dårlig og dyre parkeringsmuligheter, brostein som gjør kjøreturen ubehagelig og så skal de stenge torget og bryggen i tillegg. Da er det ikke rart at mange velger sentrumskjernen vekk.

De sier at det skal være så lett å kjøre via fløyfjellstunnelen isteden, men med tanke på trafikk kaoset den veien og tunnelen ofte drar med seg er det mange som bare vil slippe. Tunnelen stenger i hytt og pine og det finnes ingen gode omkjøringsmuligheter.

Man kan ikke fjerne alternativer uten å ha skapt nye først.
Dette prosjektet de har drevet på med de to siste årene virker som hodeløs tenkning. Jeg klarer ikke fatte å forstå at folk som Thor Haakon Bakke i det hele tatt får lov å ha en stemme. Og at MDG i det hele tatt får drive å ødelegge byen på denne måten. Vi valgte ikke MDG. Vi valgte ikke AP. Vi valgte FNB!
At AP og MDG slo seg sammen for å sikre en seier var som å vise fing til hele byen. Et hån.

Og det hjelper heller ikke at de fleste boligene i sentrum er eid av disse såkalte bolighaiene som kjøper opp masse boliger og leier ut til uvitende studenter og andre med for dårlig økonomi til å kjøpe.
Ikke alle har mulighet til å se boligen før de flytter inn og blir lurt på den måten og andre blir lovet at ting skal forbedres og må velge mellom en hau med drittleiligheter fordi det enten ikke finnes noe annet eller fordi de med akseptabel standar er alt for dyr.
Jeg har sittet å sett på både hybel.no og Finn helt siden jeg flyttet ut for første gang i 2015 og har siden 2017 vært ekstremt aktiv på å holde utkikk etter hva som ligger ute. Både fordi jeg har bodd i boliger jeg ikke har vært fornøyd med, men i perioder også bare fordi jeg er nysgjerrrig. Har hatt perioder over mange måneder hvor jeg har sjekket DAGLIG. Og ser ofte de samme boligene ligge ute hver eneste gang fordi de ikke blir leid ut, mens andre blir leid ut men blir tilgjengelig igjen etter kort tid fordi de som flytter inn blir møtt med forskjellige problemer som muggsopp og annet tull.

Jeg anbefaler å sjekke ut denne Instagram kontoen “Min drittleilighet”
Jeg digger at noen faktisk har giddet å prøve å ta opp kampen mot disse utleiehaiene og prøver nå å få standarden opp og prisene ned. Så her er det bare å engasjere seg. Denne kontoen hjelper også ved at folk sender inn sine dritt leiligheter hvor gjerne adresse og utleier blir nevnt, slik at du kan unngå disse stedene og bedriftene når du skal velge deg bolig.
Det er kanskje mye her i Bergen som må endres, og det er derfor viktig at vi snakker ut om det og prøver å engasjere oss.
For det trenger absolutt ikke være sånn. Vi har jo evnen til å skape endring.
Jeg har fortsatt troen på denne byen og om jeg kan være med på å forhindre disse dårlige valgene og sette fokus mot forbedring isteden så vil jeg gjøre det.

2 kommentarer
    1. Rental landlords are the worst, they always take advantage of the supply/demand to charge the maximum and seems like all of the laws/rules are in their favor and against the tenants, and that’s particularly egregious during a pandemic. It’s hard to expect everybody to ride a bike everywhere, sometimes you need a car to get around. Hope you find a nice place you like soon. <3

      1. Yeah, I’m happy someone started that Instagram account calling out all the bad landlords and such. Maybe it will lead to something.

        For sure. And not everybody has a choice. Some people have mental issues or maybe a handicap that makes it hard to go on public transport or a bike. And a lot of people have jobs where they need a car (like plumbers and carpenters).
        But thanks<3 I hope so too.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg